2013-10-03

De test

Vandaag de test gedaan voor SFI-D. We zijn begonnen om 8.25 met een leestest. Je krijgt korte teksten te lezen en moet daarna een paar multiple-choice vragen beantwoorden. Het rare bij sommige vragen is dat als je bij de laatste vraag begint je de antwoorden op de voorgaande vragen hieruit kunt afleiden. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Hierna kregen we een luistertest. Je krijgt een tekst te horen, of een gesprek, of een doorverbindmenu van een klantentelefoon en daar zitten dan een paar vragen aan vast. Niet echt makkelijk want het gaat berensnel en zoals het hoort alles wordt op z'n Zweeds aan elkaar gebakken. Gelukkig kun je dan uit de intonatie, de positief dan wel negatief gestemde klanken in combinatie met lichaamstaal, nog wel opmaken wat het antwoord zou kunnen zijn. Dat laatste kan ik ondertussen heel goed want bij veel mensen die ik 'spreek' versta ik niks en ga maar op mijn intuïtie af. Dat heeft niks meer met het kunnen volgen van de tekst te maken...

Het is heel prettig als de juf duidelijk en langzaam praat maar als je dan in de test  te maken krijgt met snel uitgesproken binnensmonds gefrommel is dat erg lastig. Ook mannen versta ik slechter dan vrouwen, alle leraren bij SFI zijn vrouw...

Vanmiddag was dan de schrijftest. Twee opdrachten om een email te schrijven. De eerste gaat over een verjaardag en de tweede over een stuk naar de krant. De eerst informeel, de tweede formeel. Het lastige is dat ik nog van de lichting ben (typdiploma op een echte typmachine-met-lint en een cursus WP4.0, Word Perfect, bestaat dat nog?) die email iets voor korte informele zaken vind (daarvoor gebruiken we nu SMS...) en belangrijke dingen nog in een echte brief wil schrijven. Maar je schrijft nu ook een brief gewoon per email. Dus. Om 14.00 stond ik weer buiten.

Maandag nog even mondeling, Dat begint om 13.00 uur. I lilla rummet bredvid rektor.

Als je een beetje wilt oefenen: http://lexin.nada.kth.se/lang/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar