2012-12-17

Krabben en andere mijlpalen.


Mijn vrouw vond het niet nodig om de standkachel aan te zetten vanochtend. Het is maar een paar kilometer naar Toftbyn en dan is het zonde van je tijd en de benzine. Het vriest ook maar een paar graden. Dus mocht ik de ruiten krabben, want de kinderen moeten wel op tijd op school zijn. Gisteren was het even +2 en de gesmolten sneeuw was na de nacht veranderd in ijs. Morgen mag ze zelf krabben!

We halen en brengen de eerste week zelf, de schoolbus stopt op 1,2km voor aan de weg, niet voor ons huis. Dat ophaal-privilege-aan-de-huisdeur is alleen voor de allerkleinsten weggelegd!

Vandaag gaat de oudste nader kennis maken met de leraren op de school in Svärdsjö. (aanvulling: hij vond het geweldig! Wilde gelijk blijven maar moet even tot morgen wachten...)Hij zal in januari ook met de bus moeten. Eerst naar Toftbyn en dan overstappen op de bus naar Svärdsjö. Fietsen zit er in de winter niet in, in Nederland 20km per dag, en we zullen een andere manier moeten vinden waarop hij zijn energie kwijtraakt. Hij gaat in elk geval deze week samen met Lars kijken op de judoclub in Falun (de zwager van Lars heeft hier de leiding, begreep ik) en we zijn zaterdag even in de ijshal van de ijshockeyclub in Falun geweest. Wat ook direct hoog op de lijst kwam te staan… Dat worden heel wat kilometers rijden!

De inburgering verloopt met rasse schreden, de kinderen van de overburen zijn precies zo oud als onze twee jongsten en dat loopt de hele dag bij elkaar binnen, glijdt gillend op sleeën de heuvels af en we hebben er geen omkijken naar. (Nieuwe standaardzin hier: Inte stampa på golvet, tack) Annabel belt op om te melden dat ze bij Rasmus luncht, tja, eigen telefoon... Enkel om ze op tijd binnen te krijgen is opletten want als het om 16.00 uur donker is duurt het feest totdat wij ingrijpen. Tijd voor julbord hebben we niet dus dat moet dan volgend jaar maar. Je kunt niet alles hebben!

Ik ga zo weer eens spullen uitpakken…

Vanmiddag bij de Jarn een snöslunga gekocht. Misschien wat duurder dan via internet maar ik geloof nu eenmaal in het in stand houden van de plaatselijk middenstand! Eten kopen we wel bij Willy's dus zo consequent zijn we nu ook weer niet.... Gelijk maar een degelijke machine (den här är byggd bättre, wie zei dat Zweeds moeilijk is...) want we hebben een flink terrein te onderhouden. De verkoper was in zijn nopjes en haalde een jerrycan benzine om de tank te vullen voor een flinke demonstratie. Dop eraf en vullen maar... helaas liep de benzine er onder net zo hard weer uit... en met het gezicht dat hij trok kon hij zo aanschuiven bij buurman en buurman. Ter controle gooide hij nog wat benzine in de tank en jawel, ook dat liep er uit. Slangetje zal wel los zitten... Ten overvloede zei hij tegen mij dat hij de machine zo niet aan mij kon verkopen en dat ze hem eerst gingen repareren. Ik mocht voor die tijd een ander model gebruiken maar ik zei dat als het niet tot "nästa vecka, kanske" (!) zou duren ik er wel op kon wachten. Hij zou bellen... (We gaan het zien...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar