2012-12-21

De waterleiding...

De waterleiding onder de keuken kan bevriezen. Vooral wanneer er nog geen sneeuw ligt. Dat ligt er nu wel dus de kans op bevriezing is erg klein. Een blijvende oplossing is een warmtekabel IN de leiding monteren. Grannen Lars kwam met die oplossing aan en ik zat al in de auto om naar Borlänge te vertrekken toen ik mij bedacht dat ik a. niet weet wat de inwendige diameter van de leiding is, buitenmaat is 15mm en b. hoe dik is de warmtekabel. Als die 4mm dik is en de leiding 12 dan ben ik een flink deel van de capaciteit kwijt. Karin had de oplossing om een haarföhn in de PVC buis (waarin de leidingen lopen) te steken en na enige tijd was het probleem dan opgelost. Twee sets leiding kost samen 250 euro (inbegrepen alle materialen), een föhn hebben we al.

2 kommentarer:

  1. Heb een warmtedraad in de hoofdwaterleiding om te voorkomen dat we een keer in Zweden aankomen en het deel van de waterleiding dat door de kruipruimte de (onverwarmde) keuken in komt bevroren is. Mooi idee, maar de uitvoering is een probleem: de draad zelf is niet helemaal rond waardoor de koppeling waar de draad de leiding ingaat niet makkelijk waterdicht te krijgen is. Om de paar maanden lekt de koppeling een beetje en moet ik 'm weer wat vaster draaien. Telkens vraag ik me af wanneer ik de koppeling stuk draai. Moraal van het verhaal: als de methode-föhn werkt niet aan een warmtedraad beginnen.

    gr. Johan

    SvaraRadera
  2. Mijn buurman heeft ook een draad door z'n waterleiding en die lekt niet. Zijn er verschillende uitvoeringen? Ik houd het voorlopig op de föhn!

    SvaraRadera