2013-06-30

Magnús Pálsson

Je kunt je afvragen welke ingrediënten ertoe hebben bijgedragen dat we nu in Zweden wonen. De Husqvarna naaimachine? Mijn ouders die in een SAAB reden? Hun voorkeur voor Scandinavisch design? Drenthe? De grote steen midden in het dorp? Of was het tijdens mijn opleiding. Twee IJslandse kunstenaars, Sigurdur Gudmundsson en Magnús Pálsson, gaven colleges. Ze kwamen van IJsland maar namen de cultuur van Scandinavië mee naar Nederland. Hun verhalen over het 'hoge noorden' kan ik nu in een andere context plaatsen. IJslanders zijn schrijvers en alcoholisten. Illustratief voor dit gegeven was dat Pálsson voordat de les begon halve liters bier uit deelde. Daar moet ik nog ergens een foto van hebben. 

Ik vond een zeer lezenswaardig artikel (als het je interesse heeft tenminste) over Pálssons denkwijze met betrekking tot kunst en de kunstenaar. Ook daar schemert het begrip lagom door. Meer over Pálsson staat hier.  Maar of het iets met Zweden te maken heeft...
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar