2013-12-09

Zweedse conversatie

De beste manier om taal eigen te maken is lezen, liefst hardop, en praten. En luisteren. Conversatie dus. Ik maak mij soms schuldig aan 'expres' een praatje aanknopen omwille van het oefenen van de taal. In winkels, met de monteur van Telia, etc. De kinderen gaan naar school en mijn vrouw geeft les. Dus zij spreken en horen de hele dag Zweeds.

Ik niet zoveel en daarom maak ik gebruik van elke 'spraak' gelegenheid die zich voordoet. Elke? Zojuist klopten er twee Jehova's Getuigen aan de deur. Ik héb het even overwogen. Maar nee, deze keer toch maar niet...

En de Zweedse les dan hoor ik je zeggen. Nou, eerlijk gezegd wordt daar niks aan conversatie gedaan. Niemand doet z'n mond open. In het begin heb ik het nog wel eens geprobeerd maar dan wordt het een één-tweetje met de docent en niemand haakt aan. En de cursisten praten allemaal Engels met elkaar... dat zou verboden moeten worden! Als ik in het Zweeds begin krijg ik in het Engels antwoord.... De docent stimuleert het praten ook niet, daagt niet uit. Hij is zelf erg graag aan het woord. En hij weet het altijd beter. Volgens mij interesseert het hem helemaal niets of wij wat leren.

Update: Hij vroeg vandaag, woe 11-12, of wij er wel wat aan hebben als wij ons huiswerk opsturen en hij dat, gecorrigeerd, terug geeft. Ik wel want ik kijk wat ik fout heb gedaan. Waarschijnlijk doet niet iedereen dat. Ik vermoed dat de laatste test erg slecht is gemaakt, ik zou niet weten waar anders de vraag vandaan komt...

Hij stuurde ons vanochtend om 9.15 naar huis. Les is tot 11.40... De helft van de groep komt pas na 8.30 binnen dus je kunt wel nagaan hoe de sfeer onderhand is. Ik heb voorgesteld om eens te gaan discussiëren waarom niemand z'n mond open doet. Nee dus. Daarna voorgesteld om iets over Sinterklaas te vertellen, met filmpje van youtube. Er zitten genoeg gekleurde mensen in de groep om eens lekker over zwarte piet te praten. Nee dus. Toen voorgesteld om het over 'de', 'den', 'dem' en het veelgebruikte 'dom' (fout dus) te hebben. Nee dus. Dan over het verschil tussen bv iemand uit Taiwan en Nederland, welke problemen kom je tegen bij het Zweeds? Nee.... Nou, dan weet ik het ook niet meer. Ik geloof dat we zo'n 20% van de uren geen les hebben gehad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar