2013-08-07

Update groepssamenstelling en wat er nog meer plaatsvond.

Naast de al genoemden moet ik nog Roemenië, Turkije (Koerdistan), Afghanistan en Burundi toevoegen. Verder hebben we vandaag gekeken naar een film rond 1900-1910. Het lijkt allemaal verdacht veel op Nederland van rond die tijd. Veel boeren, platteland, eerste auto, vliegtuig, fiets en een paardenmarkt. Een ieder was hier blijkbaar in de ban van de vooruitgang! Net als in Nederland.

Wat ik mij wel af vraag is wat iemand uit Burundi, Somalië of Afghanistan met deze informatie doet. Oké, het boerenleven zal wel hier en daar een overeenkomst hebben. Maar de ontwikkeling van boeren samenleving naar een geïndustrialiseerde maatschappij.....

In 1909 was er een grote staking tegen de werkdruk, 12 uur per dag, 6 dagen per week. En het lage loon. De staking leidde tot niets. Later wel maar dat is dan na 1910 en daar komen we volgende week pas aan toe.... Maar toen viel mij iets eigenaardigs op. Ik las een bericht in de NRC waarin de arbeidsomstandigheden bij Foxconn op Taiwan, anno 2013, worden beschreven van de jongelui die de iPhone in elkaar zetten: minsten 12 uur per dag werken voor 160 euro. Om de fabriek zijn netten aangebracht om werknemers/zelfmoordenaars op te vangen. Denk daar eens aan als je je telefoon, ander wereldmerken zullen ook zo in elkaar gezet worden, gebruikt. Er is dus in meer dan 100 jaar niets veranderd.

Misschien stel ik me er al met al te veel bij voor, in Afrika lopen ze per slot van rekening ook met een speer en een mobieltje rond. Slaan ze een heel stuk 'ontwikkeling' over. Volkomen normaal toch? Vind ik wel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar