2015-02-11

Zweden en frisse lucht.

Veel mensen denken dat het in Zweden altijd lekker fris is. Zeker in de winter als er een flink pak sneeuw ligt. Nou vergeet het maar. Want als er sneeuw ligt dan worden overal de sneeuwscooters uit de schuur gehaald. En dan niet van die moderne, nee, van die vooroorlogse tweetakt koffiemolens. En dat raast dan overal door de bossen en over de velden (wat helemaal niet zomaar mag) dus als je dan een wandeling gaat maken verkeer je voortdurend in een walm van uitlaatgassen. Want dat blijft allemaal hangen tussen de bossen. Ach, het went wel want die lucht hangt ook bij ons in huis, de buren scheuren uren achtereen over hun veldje.

Van dat gejakker door de bossen worden alle dieren flink zenuwachtig. Ze kunnen door de dikke sneeuw toch al niet voldoende eten vinden en worden dan nog opgejaagd ook. Verder rijden de coureurs met hun scooters veel jonge aanplant in de bossen kapot. Daar zijn de eigenaren van die bossen niet zo blij mee. Onze kinderen rijden gelukkig niet mee (mogen ze niet van mij, ga maar iets doen waar geen benzine bij hoort)) want je moet toch wel over een soort rijbewijs beschikken en dat hebben de meesten niet. Veelal ook nog te jong om zo'n voertuig te mogen besturen wordt het noodlot onverzekerd getart. Verder vind ik het milieuvervuiling, zelfs tot in mijn huis. Maar als ik daar wat van zeg ben ik een zeikerd en een idioot. Volgens de buren dan. Die vinden ook dat ik te hard in mijn auto rijd terwijl zij met hun scooter met 60km/u over diezelfde weg scheuren...


Soms gaat de scooter stuk. Heerlijke rust. De beste scooter is een kapotte scooter!

Dit is zomaar een filmpje van internet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar