2013-05-03

VVB kaputt ?

"Het water is koud" krijst Douwe vanuit de badkamer. 'Kan niet' is het eerste wat wij roepen want zoals de meeste mensen vertrouwen wij op alle apparaten waar een snoer aan zit en die het tot zojuist prima deden. En Douwe houdt van (te) warm water dus hij klaagt al snel.

Helaas moet ik constateren dat hij gelijk heeft. En na alle zekeringen nagelopen te hebben, de boiler zelf op knoppen, verborgen schakelaars, beveiliging, en wat er nog meer aan zo'n ding kan zitten, gecontroleerd... Niks. Vorige bewoonster gebeld, ook geen idee, nee, de boiler zat er al toen zij het huis betrok. Gebruiksaanwijzing? Nee. Ding is van 2002... dus zo lang heeft zij hier ook niet gewoond... Installateur? Wie? Ook geen idee. Ze kent wel iemand. Oké, die een email sturen met alle gegevens en vanochtend direct gebeld. Huh? Email? Nee hoor. Spambakje misschien? Oja, hahahaha.... Emajl med "HJÄLP, HJÄLP".... Ja dat is 'm! Ze komen vandaag nog. Eerst een klusje in Svärdsjö en dan zijn wij aan de beurt.... Hoe zo'n ding er uit ziet?

Saai hé?
 
Update: Hij doet het weer. Ik was de hond uitlaten en had een papier op de deur geplakt dat ik even weg was en dat de patiënt in de kelder (is van buiten bereikbaar) stond. Eerst dacht ik nog, ach, laat dat papier maar want in Zweden komen ze toch niet zo snel.... Was de monteur al bezig toen ik terugkwam! Of ik een gebruiksaanwijzing had. Nee dus...
 
VVB (Varmvattenberedare, warmwaterbereider, boiler) was waarschijnlijk oververhit en dan treedt de beveiliging in werking. Als alle zekeringen nog goed zijn dan kun je dat knopje (dat je kunt vinden door een kap te verwijderen waarop staat dat je dat niet mag) indrukken en dan doet hij het weer. (Als het goed is). Nu hebben wij geen papieren van dit apparaat, van de hele installatie ontbreekt elke documentatie en ook weten we niet wie het heeft aangelegd. Daarom heb ik een monteur laten komen. Het ziet er allemaal correct en betrouwbaar uit volgens de monteur dus zal het wel professioneel aangelegd zijn. Maar goed, ik kan de volgende keer zelf 'resetten'.
 
En nu maar hopen dat hij het blijft doen want... de oorzaak weet ik natuurlijk (nog) niet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar