2016-01-22

Koud, kouder, koudst?

Nee, koudst nog niet.Vanochtend stond de thermometer wel weer op -25. De auto's beginnen nu ook last te krijgen, koppeling die niet goed wil, remmen die het de eerste meters niet doen, kachels die er wat langer over doen om warm te worden.... De Volvo heeft stoelverwarming en de Land Rover heeft dat... niet. Dus een kouwe kont, ondanks de schapenvacht.

De accu's van de Land Rover zijn nu 8 jaar oud en dat is met deze temperaturen wel te merken, geen stroom meer dus. Gelukkig heb ik nog een losse semitractie accu staan die ook genoeg kan leveren om te starten.


Er zit een eekhoorn in de boom. Maar waar.....



Voordat we naar buiten gaan zoveel mogelijk lagen over elkaar en een hoofdlampje mee. 
Ik heb een reflectiejas gekocht zodat ik overal opval in het donker, geen overbodige luxe want de weg is spekglad door ingereden sneeuw. En de Zweden rijden echt niet langzamer.... Het scheren maar even uitgesteld want zo'n gratis stukje isolatie is nooit weg met dit weer!


4 kommentarer:

  1. Misschien kan een Webasto wel helpen om de auto's wat vlotter op gang te krijgen?

    SvaraRadera
  2. Zit erin bij de Land Rover maar die helpen niet bij de olie van de koppeling en de rem, alleen de olie in het blok en het koelsysteem worden verwarmd. De Volvo heeft een motorvärmare en een interieurkachel.

    SvaraRadera
  3. Ik vraag mij af of er geen aangepaste oliën bestaan voor dergelijke omstandigheden. Ik werk zelf bij Volvo Trucks en voor bepaalde markten doen we extra aanpassingen zoals verwarmde dieselleidingen, Webasto's, speciale koelvloeistoffen e.d.
    Met wat geluk kan je bij de volgende oliewissel een aangepaste olie gebruiken die het probleem verhelpt, op voorwaarde dat je niet weer moet wisselen voor de zomer natuurlijk :-)

    SvaraRadera
  4. Daar heb ik ook al eens aan gedacht maar dat is erg bewerkelijk. 3 differentiëlen, twee versnellingsbakken en dan het blok zelf. Misschien is een garage wel de beste investering...

    SvaraRadera