2015-11-27

Winterdepressie

Ik heb elke herfst last van het korter worden der dagen. Ik voel me dan net een beer die naar zijn hol wil, lekker slapen. Daar had ik in Nederland al last van maar hier is dat nog een beetje erger. Het vervelende is dat ik soms echt letterlijk van mijn stoel val van de slaap.

Sommige mensen hebben baat bij een daglichtlamp.


Oké, dat wil ik wel proberen. Mijn vrouw heeft een daglichtlamp gekocht en daar zit ik braaf elke dag 2 uur voor.



Daarna doe ik de lamp uit en kan zo mijn bed weer in. Nu is het wel zo dat ik mij een stukje beter voel als de lamp aan is, dus tot zover helpt het wel (een beetje). Maar om nu de gehele dag met die lamp voor mijn gezicht te zitten, nee.

Deel van het probleem is natuurlijk dat ik geen vast dagritme heb in de vorm van een baan, zodat je wel verplicht bent om wakker te blijven. Ik loop elke ochtend een uur met de honden maar dat kan ook iets vroeger of later. Huishoudelijke dingen hebben ook geen vaste tijd. Verder word ik geacht taxi te spelen als de kinderen uit school komen. Maar dat is 's middags. 3 kinderen, 3 bussen, drie aankomsttijden. Meestal doe ik het volgende. Ik ga een uur voordat de eerste zich via de telefoon aan dient naar bed. En word dan wakker gebeld. Of niet. Nee hoor, ik ben bij Julia gaan spelen. Of ze worden door iemand anders thuis gebracht en doen dan heel stil om mij niet te storen..... Want ik hoor ze niet.

's Nachts wel, dan hoor ik alles. En het vervelende is dat ik 's nachts, zomer en winter, heel slecht slaap, veel wakker liggen, gewoon omdat het kan? In de zomer werk ik door tot het echt donker is, 23.00 uur of zo. Dan heb ik geen last van een winterdepressie, meer van een zomermanie, het is licht dus we werken lekker door. Misschien moet ik echt wel in winterslaap gaan....

Update 29-11-2015:  Ik neem elke dag twee VitamineDpillen. De lamp zou net als de zon er voor zorgen dat mijn lichaam Vitamine D aan maakt. Werkt het best als je 's morgens direct voor de lamp gaat zitten. Minstens 14 dagen aan een stuk, anders werkt het niet....

Naar bed



3 kommentarer:

  1. Oh, zo herkenbaar!
    Ik had het al toen ik nog op de middelbare school zat, steevast in de winter. Toen kon er overdag niet geslapen worden..maar nu draai ik me graag 's ochtens nog eens om . Als ik er chter wel vroeg uit moet, lig ik daarna rustig, vooral aan het eind van de ochtend in mijn stoel te slapen. Was ik maar een beer, dan ging ik in winterslaap, denk ik elk jaar weer. Zomers heb ik daar totaal geen last van...toch maar eens kijken of zo'n lamp iets voor mij is. Hoewel, ik geloof het niet echt, ik wil dan gewoon slaaaapen...en pas wakker worden als het weer voorjaar is. Ik zal blij zijn als er weer sneeuw is dan moet je sneeuwschuiven en ga ik weer langlaufen, gek genoeg heb ik dan totaal geen slaap meer. ;-)

    SvaraRadera
  2. Geeft een daglichtlamp ook vitamine D af? Ik heb namelijk gehoord dat heel veel mensen met vermoeidheid in het najaar en de winter een tekort aan vitamine D hebben. Ik had het het hele jaar door, dus ben ik - op aanraden van de dokter - vitamine D-tabletjes gaan slikken. Wie weet is dat een optie? Maar dan zou ik wel eerst naar de huisarts gaan, of het inderdaad een idee is ;o) Bij mij speelde er ook een intolerantie mee, maar sinds ik een dieet volg en vitamine D-tabletten slik, is mijn vermoeidheid verminderd en hoe ik in ieder geval niet meer een dutje te doen 's middags, enkel nog wanneer ik een aantal drukke dagen heb gehad.

    SvaraRadera
  3. Hoi er bestaan ook daglichtbrillen die kan je gewoon sochtends als het nog donker is opzetten voordat je ontbijt, kinderen naar school etc. Ok savonds net voor dat het donker wordt.
    Passief voor zon lamp is niks vind ik

    SvaraRadera