2014-11-19

Zwart bouwen


Vandaag kreeg ik een bevestiging dat mijn aanmelding van een nieuwe houtkachel is ontvangen door de kommun. Met daarin ook een OBS! (Let op!) Je mag niet beginnen met de werkzaamheden voordat je een vergunning hebt. Doe je dat wel dan staan daar flinke boetes op...

Bijvoorbeeld, bouw je een nieuw huis met 1 woonlaag: boete 108.000 kronen, zeg 10.800 euro.
Een aanbouw van 50% van de bestaande bouw: 30.000 kronor, zeg 3.000 euro. Een gebouw gebruiken voor iets anders dan waar het voor bedoeld is: 58.000 kr., zeg 5.800 euro. En dan de vergunning waar het bij ons om gaat, het aanleggen van een stookinrichting: 4.500 kronen, zeg maar 450 euro. Ik houd even een wisselkoers aan van 10 kronen voor 1 euro. In werkelijkheid kun je bij de euro's nog 10% optellen!

Als je al wel bent begonnen en je krijgt alsnog toestemming wordt de boete gehalveerd.


Verder krijg je er ook flink van langs als je iets in gebruik neemt zonder dat daarvoor toestemming is verleend.

Vandaar ook mijn plannen met de containers. Dat is geen gebouw, er zit geen fundering onder en er zijn geen vaste aansluitingen op water, afvoer en elektriciteit. Daarnaast sloop ik een stuk van de bestaande schuren dus qua 'bebouwd' oppervlak blijft alles Sowieso het zelfde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar