2014-11-11

Bouwvergunning voor een kachel?

Zoals al eerder beschreven hebben we een kakelugn gesloopt en komt er een Jøtul 100 voor in de plaats. Zo dus ongeveer, en er komt een pijp naar boven.



Nu was ik van mening dat er, omdat er al een kachel had gestaan we dit zo even konden doen. Nee dus. Eerst moet je een melding bij de gemeente maken van wat je gaat doen. Zonder hun toestemming mag je niks. Dat heb ik vandaag dus gedaan. Met moeite want mijn browser kon de PDF van de gemeente niet openen... Toch maar even explorer gestart, die pakte het gelukkig wel.

Als de gemeente akkoord gaat, na betaling van de leges natuurlijk, kun je met de ombouw beginnen. Met het certificaat van goedkeuring ga je naar de Skorstensfejartekniker die gerechtigd is om een besiktning (keuring) uit te voeren.

Vandaag is de Skorstensfejartekniker al geweest om een rookproef te doen om te kijken of de schoorsteen lek is. Gelukkig had ik hem al leeg gehaald en kon hij zo aan het werk.

 Rookbom in de schoorsteen, dop er op. En op het dak kijken of alles in orde is. Nu eerst 'even' het antwoord van de gemeente afwachten...




1 kommentar:

  1. Ik hoorde en zag het bij kennissen, en ook dat er een dubbelwandige pijp op moest. Een gigantisch monster die pijp in verhouding met hun leuke houtkacheltje. Ook een Jotul, maar kleiner. 't Is voor je eigen veiligheid moeten we maar denken. Ik hoop dat het een mooie en warme hoek wordt bij jullie :-).

    SvaraRadera