2013-11-23

Vitamine D


Ik ben aan de vitamine D gegaan. Nu ben ik helemaal niet iemand van de toegevoegde voedingssupplementen zoals dat in reclamejargon heet. Als je gevarieerd eet dan krijg je alles wel zo'n beetje binnen is mijn devies. En wij eten zeer gevarieerd, met regelmatig vis, dank zij Yvonne! Waarom dan toch die vitamine D?  Nou, met het afnemen van de hoeveelheid daglicht werd ik steeds slaperiger gedurende de dag. En om 3 uur kan ik wel weer naar bed... Verder kreeg ik nog een reeks klachten die vrijwel naadloos aansloten bij vitamine D gebrek.

 
Vandaar dat we ons eens hebben verdiept in het fenomeen.
Vroeger kregen we a-d druppels, kan ik me herinneren. En van die bolletjes...



Yvonne hoorde dat zo'n beetje alle personeel van het ziekenhuis vitamine D bij slikt. Verder blijkt het D-tekort een veel voorkomend probleem te zijn in de winter in de noordelijke landen. Vandaar dat er nu een potje op mijn bureau staat. 1-2 per dag. Om op te bouwen neem ik dat twee maal per dag. Zeker geen geduld hé? Nee! Voor teveel hoef ik me geen zorgen te maken, dat is pas als je de dagelijkse dosis met meer dan 400% overschrijdt.

 

2 kommentarer:

  1. Hej Willem,
    Dit verhaal had ik zelf kunnen schrijven. Zelf doe ik dit nu sinds een paar jaar. Het werkt echt, ik heb veel meer energie. Heb het idee dat het nodig is omdat ik in de winter door de weeks geen daglicht zie. Alleen TL-licht. En net als jij slik ik niet graag pillen. Ik vroeg me al af of dat in Zweden niet vaak geslikt werd? Ja dus.
    groetjes Arnoud.

    SvaraRadera