2013-11-09

Kijk, de Sinterkl...

 
... poppen staan er ook al. Weer zo'n echte Nederlandse gedachte! Het zijn natuurlijk Kerstmannen, in Zweden kennen ze geen St. Nicolaas. Ook geen gekleurde (ja, ik pas me snel aan...) Piet dus. Zelfs de oorspronkelijk leer waar St. Nicolaas uit voortkomt hebben ze er hier jaren geleden al het land uitgeschopt (wel de spullen in beslag genomen natuurlijk want de Zweden wilden zelf graag kerkje blijven spelen, hiermee doel ik op de ambivalente houding van de Zweden t.o.v. de kerk... Waarover later wel een keer meer.)
 
Toch zag ik ook iets dat in Zweden wel voor discussie zal zorgen, zij het op kleine schaal waarschijnlijk. Het is de vraag of er mensen zijn die uit principe deze chocoladebiljetten laten liggen! Zo kunnen de kinderen al vast wennen want die euro komt er toch wel... niet...
 
 
Wij doen helemaal niets meer met 5 december. We integreren zo snel dat we nu al met Jul (kerst) bezig zijn. Dat doen de Zweden ook. Ik denk om de donkere novembermaand door te komen want het is wel een sombere boel hier, tot de sneeuw komt natuurlijk!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar